Pages

Tuesday, April 17, 2012

Perkelahan di Tepi Pantai





Tarikh/Hari    :   26 April 2012
Masa              :   8.45-9.45
Kelas             :   5 Bistari
Bil. Pelajar    :   30 orang
M/Pelajaran  :   Bahasa Melayu
Tajuk             :   Perkelahan di Tepi Pantai
Objektif         :   Pada akhir unit ini, murid dapat:
                          Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami,dilihat atau dibaca.
                          Menceritakan isi bahan yang dibaca serta menyatakan gambaran
                          umum tentang sesuatu teks yang dibaca serta menyatakan
                          gambaran umum tentangnya.

Kemahiran Berbahasa :

Mendengar dan bertutur

1.1 Aras 1 - Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.

Membaca.
5.1 Aras 1 - Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Menulis
3.2 Aras 2 - Menulis perkataan dan menggunakan istilah yang betul berdasarkan topik yang diberikan.



Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Permulaan/ Mencungkil Idea

5 minit
Murid mengalami pengalaman sendiri
Memberi kaitan tajuk dengan pengetahuan sedia ada
Beberapa orang murid menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan pengalaman mereka
Strategi
Teknik
Penyoalan seluruh kelas.
Menstruktur / Semula

10 minit
Tempat-tempat yang menarik dan boleh dilawati, seperti pantai, gunung dan tanah tinggi
Guru bersoal jawab mengenai secara lisan tentang tempat-tempat menarik yang pernah dilawati
Murid menjawab soalan secara lisan tentang pengalaman mereka sewaktu melawati tempat-tempat yang menarik
Strategi
penyoalan
Untuk mencungkil maklumat.
Menstruktur / Semula

10 minit
Membaca senyap petikan yang btelah disediakan
Guru mengarahkan murid membaca secara senyap dan menentukan dan menulis maklumat penting yang terdapat dalam teks.
Murid membaca secara senyap dan menentukan dan menulis maklumat penting serta maksud perkataan
Strategi
penyoalan
secara lisan dan bertulis.
Menstruktur / Semula

20 minit
Guru membacakan teks perbualan yang diedarkan
Guru mengarahkan murid menyemak teks yang diberikan. Guru berbincang dan bersoaljawab mengenai isi-isi penting dan maksud perkataan yang terdapat dalam teks.
Murid membentangkan dapatan yang telah mereka kumpulkan daripada petikan yang diberikan.
Strategi perbincangan
Refleksi/ penutup

5 minit
Maklumat penting dan makna perkataan
Guru mengarahkan murid menulis isi penting dan makna perkataan yang telah dibincangkan.
Murid menulis 5 isi penting dan 5 makna perkataan yang terdapat dalam petikan.
Strategi perbincangan


No comments:

Post a Comment