Tahun
|
4 Bestari
|
Masa
|
30 Minit
|
Tema
|
Menyiasat Alam Kehidupan
|
Bidang Pembelajaran
|
Proses Hidup
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran murid akan dapat
|
1. Berwaspada mengenai tabiat yang menganggu proses hidup
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran murid akan dapat
|
1. Memberi
contoh tabiat yang membawa keburukan kepada kehidupan manusia.
|
|
2. Menyatakan
kesan merokok terhadap paru-paru
|
Pendekatan/ Kaedah
|
Konstektual/ Mengeksperimen dan Perbincangan
|
BBM
|
Kad Gambar, Botol mineral, Plastisin, Rokok, Pemetik
api, Kapas, Petikan akhbar, Lembaran kerja,
|
Kemahiran Proses Sains
|
Memerhati, Berkomunikasi, Membuat kesimpulan
|
KBKK
|
Menjana idea, Membanding dan membezakan, Mengumpul,
Mengelas, Mengikut urutan, Menganalisis.
|
Nilai murni
|
Minat dan sifat ingin tahu, bertanggungjawab
keselamatana diri, rakan dan alam sekeliling, berkerjasama, sistematik, berfikir
secara rasional, berfikiran kritikal dan analitis.
|
Aktiviti :
|
Fasa
(Masa)
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
||
Set
Induksi
(5
minit)
|
Tabiat
buruk manusia
|
Guru
menyediakan beberapa keratan akhbar mengenai tabiat buruk manusia
Guru
memilih 2 orang murid untuk membaca berita yang disediakan dan mengarahkan
murid membaca berita seperti pembaca berita ditelevisyen.
Guru
bertanya soalan-soalan berkaitan
Contoh
Soalan
1:
Mengapakah
murid itu dibuang sekolah?
Soalan
2:
Mengapakah
ibu malang itu di kelar lehernya oleh anaknya?
Soalan
3:
Mengapakah
kereta yang dipandu oleh pemuda tersebut terbabas?
|
KPS
-Memerhati
-Berkomunikasi
KBKK
-Menjana
idea
-Membandingkan
dan membezakan
Nilai
Murni
-Minat
dan bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling
BBM
Teks
berita
|
||
Langkah
1
(5
minit)
|
Contoh
tabiat yang membawa keburukan kepada kehidupan manusia
|
Jenis
aktiviti Soal-Jawab
Peta
minda
1.
2. Guru menceritakan terdapat berbagai sifat buruk manusia yang boleh
menganggu proses hidup manusia seterusnya boleh mengakibatkan nyawa terancam.
Guru
menyoal murid:
a) Berdasarkan berita-berita yang dibacakan adakah tabiat-tabiat tersebut baik atau buruk.
Jawapan
Ya buruk
b) Bina Peta Minda
|
KBKK
-mengumpul
-mengelas
KPS
-berkomunikasi
-pemerhatian
Nilai
Murni
-berfikir
secara rasional
BBM
Peta
minda
|
||
Langkah
2
10
minit
|
Menyatakan
keburukan kesan merokok kepada paru-paru
|
Jenis
aktiviti : ‘hands-on’ aktiviti
Langkah-langkah
1.
Memasukkan kapas kedalam botol air mineral.
2.
Menutup tutup botol dengan plastisin
3.
Tebuk lubang pada plastisin dengan menggunakan pensil.
4.
Masukkan rokok ke dalam lubang yang disediakan.
5.
Nyalakan rokok tersebut.
6.
Memicit botol plastik menggambarkan manusia bernafas
7.Keluarkan
plastisin dan rokok .
8.
Buat pemerhatian terhadap kapas.
Dapatan
1.
Guru meminta murid merekodkan dapatan eksperimen.
(contoh
catatan eksperimen di bawah)
|
KPS
-berkomunikasi
KBKK
-mengikut
urutan
-menganalisis
-membanding
dan membeza
Nilai
Murni
-berkerjasama
-sistematik
BBM
-botol
plastik
-kapas
-rokok
|
||
Langkah
3
(3
minit)
|
Menyatakan
keburukan kesan merokok kepada paru-paru
|
Jenis
Aktiviti : Soal Jawab
1.
Guru mengajukan beberapa soalan berkaitan dengan tabiat buruk manusia iaitu
merokok.
(a)Apakah perbezaan antara warna kapas sebelum menghisap rokok
dengan selepas menghisap rokok?
Jawapan:
Sebelum
:warna putih
Selepas
: warna kekuningan
(b) Apakah kesan daripada tabiat tersebut terhadap manusia?
Kanser
paru-paru, gigi kuning, batuk
|
KPS
-pemerhatian
-berkomunikasi
-meramal
KBKK
-Membanding
dan membeza
-menjana
idea
Nilai
Murni
-Berfikiran
kritikal dan analitis
|
||
Langkah
4
(5
minit)
|
Kesimpulan
|
Jenis
Aktiviti: Percambahan Fikiran
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja.
2. Guru meminta murid membuat kesimpulan
daripada eksperimen yang telah dijalankan.
Jawapan
:
Merokok
membahayakan kesihatan
Merosakkan
gigi
Bau
nafas dan badan
Mencemarkan
udara
Menjejaskan
kesihatan orang sekeliling
3.
Guru merumuskan dari percambahan fikiran tersebut.
- Mengingatkan murid supaya tidak mendekati rokok
|
KPS
-membuat
inferens
KBKK
-menjana
idea
Nilai
Murni
-Bertanggungjawab
keselamatan diri, rakan dan alam sekeliling
|
||
Langkah
5
(2
minit)
|
Refleksi
|
Jenis
Aktiviti: Pertandingan melukis karikatur
1.
Guru meminta murid melukis kartun “Kempen anti merokok”
|
BBM
Marker
pen
|
Caesars Palace Casino & Resort - Mapyro
ReplyDeleteGet directions, reviews and information 여주 출장안마 for 문경 출장마사지 Caesars Palace 화성 출장샵 Casino 거제 출장안마 & Resort in Escondido, CA. 광양 출장안마 845 Casino Parkway, Escondido, CA, 92082.